Soalan 11:-
- Bolehkah saya hadir ke kaunter jabatan untuk berurusan? Apakah urusan yang boleh dilakukan di kaunter jabatan?
Jawapan :-
- KAUNTER PEMBANGUNAN (ARAS BAWAH)
- Urusan pembayaran fi proses pelan, permit, denda dan sebagainya
- Mendapatkan permit bahan
- Memperbaharui permit bahan binaan, patil dan lain-lain
- KAUNTER BAHAGIAN BANGUNAN (ARAS 4)
- Urusan temujanji dan perbincangan bersama
- Penghantaran dokumen permohonan
- Urusan pengambilan surat dan pelan
Soalan 12:-
- Bagaimanakah saya ingin membuat temujanji berkaitan permohonan?
Jawapan :-
Temujanji hendaklah dibuat selewat-lewatnya sehari sebelum hari temujanji dengan cara menghubungi talian 09-5121555 samb. 7427
Soalan 13 :-
- Dengan siapakah saya patut berhubung untuk bertanya mengenai permohonan saya?
Jawapan :-
Sebarang pertanyaan berkaitan permohonan boleh menghubungi talian berikut :
- Pertanyaan berkaitan kelulusan PB/PBS/PBB 09-5121555 7439
- Pertanyaan berkaitan borang B/CCC 09-5121555 7436 / 7439
- Pertanyaan berkaitan permit iklan/telco 09-5121555 7437
- Pertanyaan berkaitan tambahan dan ubahsuai 09-5121555 7437
- Pertanyaan berkaitan notis/ kompaun atau pelan tanpa kelulusan 09-5121555 samb. 7424
Soalan 14 :-
- Berapakah tempoh masa permohonan akan dimasukkan ke dalam mesyuarat JK OSC selepas dihantar?
Jawapan :-
Permohohanan akan dibawa dalam masa 14 hari dan bergantung kepada tarikh mesyuarat Jawatankuasa OSC.
Soalan 15 :-
- Bagaimana hendak mengetahui status permohonan selepas mesyuarat jawatankuasa dan OSC?
Jawapan :-
Pihak perunding boleh menyemak keputusan atau status terkini permohonan selepas mesyuarat dengan menghubungi Bahagian Bangunan. Selain itu, surat pemakluman keputusan juga akan dikeluarkan oleh Bahagian Bangunan dalam tempoh 3 hari.
Soalan 16 :-
- Adakah garis panduan disediakan oleh pihak Majlis?
Jawapan :-
Garis panduan dan senarai semak disediakan dan boleh di dapati melalui borang permohonan yang boleh dimuat turun melalui Laman Web Rasmi MBK.
Soalan 17 :-
- Bolehkah saya terus memulakan kerja-kerja pembinaan sekiranya saya telah mengemukakan pelan ke MBK?
Jawapan :-
Tidak. Kerja-kerja pembinaan hanya boleh dimulakan setelah pelan permohonan diluluskan dan permohonan borang B (borang memulakan kerja) dikemukakan kepada pihak Majlis.
Soalan 18 :-
- Sekiranya saya ingin membuat tambahan / ubahsuai rumah, perlukah pelan permohonan dikemukakan kepada MBK?
Jawapan :-
Ya. Semua pembinaan bangunan baru atau tambahan/ubahsuai perlu mengemukakan pelan permohonan kepada MBK terlebih dahulu melalui perunding berdaftar (arkitek/jurutera/pelukis pelan).
Soalan 19 :-
- Di manakah saya boleh dapatkan perunding yang berdaftar untuk saya lantik bagi membuat permohonan ?
Jawapan :-
Untuk mendapatkan senarai perunding sila rujuk laman web Lembaga Arkitek Malaysia atau Lembaga Jurutera Malaysia.
Soalan 20 :-
- Apakah jenis permohonan yang boleh menggunakan buku pelan setara?
Jawapan :-
Bahagian Bangunan juga turut menyediakan beberapa buku pelan setara yang boleh dibeli oleh pemilik bagi pembangunan terhad kepada kategori yang tertentu seperti berikut :
- Buku Pelan Setara Kediaman – ubahsuai rumah kos rendah tanpa perlu melantik perunding
- Buku pelan setara papan iklan perumahan – Ukuran standard bagi pembinaan papan iklan perumahan yang diproses segera
- Buku pelan setara awning – Bagi tambahan struktur awning pada bangunan kediaman, perniagaan dan industri tanpa perlu melantik perunding (tertakluk kepada ukuran yang dibenarkan sebagai UKBS (Pahang) 1996)